menusearch
رادیو افق کوروش

نقش فروشگاههای زنجیره ای در سیستم توزیع نوین از نگاه مدیر عامل افق کوروش

اینستاگرام رادیو افق کوروش
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۶:۱
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۸/۳/۲۲ چهارشنبه
(4)
(0)
نقش فروشگاههای زنجیره ای در سیستم توزیع نوین از نگاه مدیر عامل افق کوروش
نقش فروشگاههای زنجیره ای در سیستم توزیع نوین از نگاه مدیر عامل افق کوروش

رادیو افق کوروش _ سیستم توزیع نوین به دلیل شفافیت عملکرد، رونق در چرخه تولید، اشتغال و حفظ منافع مصرف کننده با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش فروشگاه های زنجیره ای در کشور شروع به کار کرد .
امیرخسرو فخریان مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجيره ای افق کوروش ، طی یادداشتی نوشت :
نوین سازی سیستم خرده فروشی در کشور در سال‌های نه چندان دور به ویژه در دهه نخست انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و ضرورت تامین کالاهای اساسی، عرضه آن در شبکه توزیع و دسترسی آسان مردم در اقصی نقاط کشور، به علت فقدان شبکه های توزیع گسترده، کارآمد و شفاف، در زمره آمال و آرزوهای دولت به شمار می رفت. اما بالاخره این رویا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش تعداد فروشگاه های زنجیره ای محقق شد.
حال سوال این است چرا سیستم توزیع نوین؟ پاسخ کاملا روشن است زیرا نظام خرده‌فروشی مدرن، شفافیت عملکرد، رونق در چرخه تولید، اشتغال و حفظ منافع مصرف‌کننده را در پی دارد.
اما چرا فروشگاه های زنجیره ای بازوی تحقق این رویا هستند؟ پاسخ این سوال در مزایای فراوانی است که این فروشگاه ها برای مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و دولت دارد.
از منظر مصرف کننده کاهش قیمت مصرف کننده (حذف واسطه ها) و افزایش کیفیت محصولات (رقابت)، توجه به سلیقه مصرف کننده (تمرکز در این فعالیت اقتصادی)، کاهش هزینه هایی مثل صرف زمان، ایجاد قدرت انتخاب برای مشتریان، استفاده از خدمات بیشتر و پاسخگو بودن (گردآوری محصولات متنوع در یک مکان و وجود دفاتر رسیدگی به شکایات مشتریان) و تأمین نظر و نیاز مصرف کنندگان از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.
حل مشکلات بنگاه های تولیدی با عقد قراردادهای بلندمدت و امکان برنامه ریزی تولید برای زمان طولانی تر و اطمینان خاطر از فروش محصول تولیدی، کمک به گردش سرمایه در واحدهای تولیدی، شناخت بهتر سلیقه مشتری توسط بنگاه های تولیدی به واسطه بخش بازاریابی در فروشگاه های زنجیره‌ای منجر به حذف هزینه بازاریابی از هزینه های واحدهای تولیدی شده است و انتقال کالا به شهرهای دوردست به‌ وسیله شبکه های پخش مویرگی مزیت هایی است که برای تولیدکنندگن می توان برشمرد.
توزیع فروشگاهی برای دولت نیز مزیت بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به پرداخت حقوق دولتی مثل مالیات، مالیات بر ارزش‌افزوده و اجاره واحدهای تجاری، ایجاد اشتغال پایدار، اطمینان بخشی از نحوه مناسب توزیع کالاها و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، کیفیت و خدمت، ایجاد هماهنگی در اجرای بهینه سیاست های توزیعی دولت خصوصاً در زمان بحران، کمک به ایجاد عدالت اجتماعی خصوصاً در مناطق محروم و امکان دسترسی آحاد مردم در شهرهای کم جمعیت، اطمینال خاطر از فروش کالای با اصالت و بهداشتی، ایجاد شفافیت و نظارت بر عدم عرضه کالای قاچاق و بی‌کیفیت، روان سازی نظام توزیع و مدیریت حرفه ای توزیع با ایجاد زیرساخت های لازم و بکار گرفتن نرم افزارهای روز و نوین، کاهش هزینه های توزیع و مبادله اشاره کرد.
با این نگاه، قانونگذار دراحکام برنامه ششم توسعه سهم فروشگاه های زنجیره ای از نظام خرده فروشی کشور را ۲۰ درصد پیش بینی کرده است که با توجه به سهم حدود ۱۰ درصدی کنونی، راه زیادی تا تحقق این مهم مانده که در سایه همدلی، همراهی و آگاهی از مزایای فروشگاه‌های زنجیره ای، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت میهن عزیزمان و تحقق آرزوی به حقمان خواهیم بود.

 

< script type="text/Java script " src="https://www.aparat.com/embed/fGKb4?data[rnddiv]=99366146902&data[responsive]=yes">

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر